Mustang

Hvad er i det hele taget chancen for at få fem døtre? Altså, jeg kan godt regne det ud matematisk (2^5=32. Hvis man har fem børn er der 1/32 chance for at det er fem piger), plus minus hvis nu nogle par har større sandsynlighed for at få piger (?). Men hvor mange familier findes der overhovedet med fem teenage-døtre? Jeg tror det er en ret sjælden ting. Når jeg bringer dette op er det fordi Mustang, den nye oscar-nominerede fransk-tyrkiske film om fem søstre og deres kvaler i det mandsdominerede rurale tyrkiske samfund, minder ret så meget om Sofia Coppola’s The Virgin Suicides, om fem søstre og deres kvaler i halvfjerdsernes USA. Det er jeg ikke lige frem den første til at påpege, instruktør Deniz Gamze Ergüven har i et interview afvist af hendes film ‘udspringer’ af Coppola’s. Men det er da egentlig lidt sært at der nu findes to velansete film, hvori et samfunds problemer med køn og sex skildres ved at vise hvordan det går ud over fem teenage-søstre (foruden andre plotmæssige sammenfald)? Og netop når to film minder så meget om hinanden på overfladen, som The Virgin Suicides og Mustang gør det, kan man få en stor del ud af at se på hvordan de adskiller sig fra hinanden. For det er bestemt ikke den samme type film, og forskellene er sigende om det tyrkiske samfund.

For at bruge en enkelt scene som eksempel: Tidligt i filmen hører vi at det lokale fodboldhold (Trabzonspor, tror jeg det er, det mest vindende hold i tyrkisk fodbold uden for Istanbul) er blevet straffet for fansoptøjer, så de må ingen mandlige fans have på lægterne. Hvilket betyder der er en sjælden mulighed for kvindelige fans at se en fodboldkamp live. De fem piger får ikke lov (de har gennem hele filmen husarrest fordi de har badet – med tøj på – i strandkanten med drenge i filmens første scener) men stikker alligevel af, indhenter en bus fyldt med kvindelige fans, og hopper og danser på tribunerne. Den slags energi er der ikke hos pigerne i The Virgin Suicides, og der kunne heller overhovedet ikke ske det samme som der sker her: Familiens kvinder opdager pigerne via tv-transmissionen, og for at undgå at mændende skal se de samme billeder render en gammel kone ned til landsbyens relæ-anlæg og får med stenkast udløst strømafbrydelse i hele byen. BAM.

b261bb9f-d8b1-43a3-b1e2-549398e33bd8

Undertrykkelsen i The Virgin Suicides er tværtom manglen på energi. Titlen fokuserer på Lisbon-søstrene som jomfruer (selvom den ene har sex i løbet af filmen), mens den tyrkiske film ser dem som vildheste. Moren er i Virgin Suicides hovedaktøren bag den reaktionære stemning in hjemmet, mens de tyrkiske kvinder nok forsøger at gøre kvinderne underdanige, men stadig har energi nok til at smadre en strømforsyning hvis det er det som skal til. Lisbon-pigernes far er en lidt fjollet og underkuet mand, der mest synes interesseret i sine modelflyvere, mens mændene i Mustang (pigernes forældre er døde) er agressive, voldelige, skyder med pistoler i luften til bryllupsfester. Resultatet er to helt forskellige former for feminisme. The Virgin Suicides er nærmest kønsneutral i sin kritik, problemet er ikke så meget mænd – det er da også nabolagets drenge som fortæller historien – men en grundlæggende konservativ national fornemmelse, der ender med at gå ud over de unge kvinder. Mustang, derimod, er ganske eksplicit i sin kønskritik: Der er en enorm energi i det tyrkiske samfund, men den udmønter sig i alt for mange agresioner hos mændene, som omsættes til dominans af kvinderne. Det er en eksplicit anti-patriarkalsk film.

2c87debe-c695-4096-b5f4-a441055984ee

(Stor parantes, men det minder mig om kønsdebatten efter hvad der skete nytårsaften i Køln. Nu er ‘Mellemøsten’ og ‘muslimer’ jo to enormt brede kategorier, og i modsætning til en del andre kritikere ser jeg ikke mange hints til islamisme og sharia-lovgivning i filmen, men Mustang synes enig med mange debattører om at der er et eller andet helt galt med kønskulturen – i det mindste i Anatolien. Men hvor danske debattører kommer med det gængse danske standard svar – så få immigranter herop som muligt, og forsøge at gøre dem så danske som vi kan – så åbner Mustang for en anden løsning: Giv mere plads og invester i de muslimske kvinder. Derfor virker det også lidt tragikomisk at vi så kort tid efter Køln, og da stensikkert under indflydelse af den afstedkomne debat, har valgt at stramme familiesammenføringsreglerne for asylansøgere. Hvordan i alverden regner vi med at gøre asyl-ansøger-grupperne mindre mandschauvinistiske og mere forstående over for kvinder, når vi gør det sværere for kvinder at komme herop?)

2cffc0d5-b9fc-427e-b50e-741e2636852a

The Virgin Suicides er stilstand. Mustang er kraft og energi. Derfor er filmsproget naturligvis også forskelligt. Deniz Gamze Ergüven og hendes to fotografer David Chizallet og Ersin Gok bruger en håndholdt, rystet stil, der bringer mindelser om eksempelvis Hushpuppy, og efterhånden er en ganske velkendt i arthouse filmen, men den kaster nu mange glimrende billeder af sig, især så længe de fem piger er sammen. Efterhånden som de ældre sætter mere og mere ind på at kontrollere dem bliver filmen lidt usikker i sin stilistik, for mens omgivelserne rent bogstaveligt omdannes mere og mere til fængsel, så synes filmsproget ikke at ændre sig synderlidt. Man kan sige den bliver ved med at udtrykke det håb og den kamp, som især nogle af søstrene bliver ved med at have, men omvendt kunne en mere ekspressiv stilistik have understreget tragedien i forsøget på at tæmme de fem mustanger. Filmen bliver ikke den tragedie den kunne være, den har også en tendens til at strejfe let henover de største traumer og overgreb som istedet forbliver antydet. Der kunne laves en grum og hård film ud af den her historie. Det er ikke Mustang. Den er eminent seværdig og indgiver stort håb om fremtiden, både for tyrkiske kvinder i almindelighed og Deniz Gamze Ergüven i særdeleshed. Hun måtte bare godt finde lidt bedre greb om sine virkemidler næste gang, og have lidt mere mod på mørket. Hun er allerede i gang med sin næste film, om Rodney King optøjerne i LA, med arbejdstitlen Kings. Den ser jeg frem til med spænding.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *